Next level faciliteren in online context

Vandaag verloopt zo goed als alles online en dat zal nog even zo blijven. Wat betekent dat voor ons als facilitator? Welke rol en meerwaarde hebben wij tijdens een digitale meeting? En vooral: hoe kunnen we mensen degelijk opleiden om zelf die rol op te nemen? De afgelopen maanden hebben we met enkele collega’s een online leertraject ontwikkeld dat een stapsgewijs antwoord biedt op die nieuwe realiteit.

 

Van klassiek naar online trainingsmodel?

Even terugspoelen. Tijdens de lente van vorig jaar werd ik gevraagd voor een training faciliteren bij BA&Beyond. Een workshop van één dag als voorbereiding op een conferentie. Tot de wereld plots tot stilstand kwam: wegens covid19 werd de conferentie eerst uitgesteld en niet veel later omgedoopt tot een online event, net als de training.

‘Wat nu?’, dacht ik. Hoe verplaats je iets dat de aanwezigheid en volle betrokkenheid van mensen vraagt naar het scherm? Hoe kan je in zo’n context voldoende structuur geven, de dialoog aanwakkeren en omgaan met een groepsdynamiek? Hoe breng je die vaardigheden überhaupt over op beginnende facilitators? In essentie is faciliteren het stimuleren van de interactie om als groep tot betere resultaten te komen. Non-verbale signalen zoals bewegingen en mimiek zijn daarbij cruciaal. Bovendien is een klassieke sessie faciliteren afgebakend in tijd en ruimte. Er ontstaan met andere woorden krijtlijnen waar elke deelnemer zich van bewust is: je stapt in de workshop en er nadien weer uit.

Online faciliteren blijft faciliteren, mét extra aandachtspunten

Ik heb lang nagedacht, verschillende opties overwogen en tegen elkaar uitgespeeld. Uiteindelijk is er maar één conclusie: faciliteren blijft faciliteren, ook als alle contact digitaal verloopt. Het wordt complexer, dat wel, maar er zijn altijd oplossingen. De afgelopen maanden heb ik met enkele collega’s hard gewerkt aan een online trainingstraject.

Een aantal inzichten kan je vrij makkelijk aanpassen. Zo werken we met korte behapbare modules. We bieden extra mogelijkheden tot reflectie en duiding via leesstof buiten de sessies. We zorgen voor uitdagingen waar deelnemers thuis mee aan de slag gaan, waarna ze hun ervaringen delen in de volgende meeting.

Andere inzichten zijn moelijker in kaart te brengen. Wat zijn de behoeften van elke deelnemer? Wat is een beginner? Hoe bepaal je op welk niveau mensen zitten? We moeten durven leren van deze online ervaringen en van de deelnemers zelf, zodat we ons coaching straks vanuit een ander perspectief kunnen bekijken.

Individueel opleidingsprogramma in 4 stappen

Van één ding zijn we overtuigd: in deze online context is een individuele coachingsaanpak wellicht het meest efficiënt. Als beginnend facilitator spendeer je veel tijd aan de voorbereiding. In een online context verdubbelt die voorbereidingstijd al snel. Nadenken over tools en technieken, ze digitaliseren en testen, jezelf en je deelnemers ermee vertrouwd maken: het kost allemaal tijd, véél tijd. Maar juist daarom zijn wij er om jou te ondersteunen. Komt er een digitale workshop, training of bijeenkomst aan en treed jij op als facilitator? Dan kan je een online programma volgen waarbij we jou alle kneepjes van het vak leren. Het traject bestaat uit vier stappen en biedt je alle handvatten voor een vlotte meeting én voorbereiding.